Digitale overdracht patiëntgegevens

Een digitaal platform waar vraag en aanbod samenkomen. Zo beschrijft informatieadviseur Marc Verkerke het systeem dat Bravis gebruikt om zorginformatie over te dragen naar verpleeghuizen en thuiszorg. Een methodiek waarmee de regio flink voorop loopt en zelfs één van de eerste is in ons land. Een werkwijze die voor iedereen, van patiënt tot zorginstantie, tijdswinst oplevert. En dat is lang niet het enige voordeel.

Ilona Huijbregts, in het verleden werkzaam als ICT-verpleegkundige en nu applicatiebeheerder in Bravis, kan de werkwijze van het systeem voor de digitale overdracht van twee kanten beoordelen. Ze kent de praktijk van de verpleging, maar ook de technische kant. Het grootste voordeel volgens haar? “Vroeger werd alles op papier meegegeven. Met alle gevolgen van dien, want papierwerk wilde nogal eens kwijt raken. Nu is na een half uur de overdracht al bij de verpleeginstelling binnen.” Corine Bosters, namens Bravis actief als coördinator transferbureau, is er eveneens duidelijk over: “En dan staat alles al klaar voordat de patiënt op de bestemming aankomt.”

Juiste informatie bij juiste persoon

Ruud Coppens, manager informatisering en automatisering bij Groenhuysen, beaamt dit vanuit de kant van de ouderenzorgorganisatie: “Wij beschikken nu veel sneller over gegevens. Voorheen kwam de klant zonder voorgeschiedenis binnen, nu reist de informatie als het ware voor de klant uit en is het gelijk inzichtelijk. Het is op administratief vlak minder bewerkelijk en de juiste informatie is veel eerder bij de juiste persoon. Het standaardiseren van de informatie en de daarbij behorende werkafspraken was intern wel wat werk. Maar nu is alles ingericht en gedigitaliseerd.” 

Efficiënt 

In het verleden ging de overdracht niet alleen op papier, maar moest er ook op en neer gebeld worden tussen ziekenhuis en de verpleeghuizen of thuiszorg om te kijken waar iemand geplaatst kon worden. Tegenwoordig logt de medewerker van de verpleeginstelling gewoon in en kan hij of zij zien welke aanvragen er zijn die bij deze instelling passen, en deze digitaal accepteren. Efficiënt én veel sneller!

Modern

Doordat iedere instelling zijn eigen software heeft, functioneert het nieuwe platform als een soort brug tussen de verschillende systemen. Ook de vervolgstap, het regelen van de overdracht, gebeurt vervolgens digitaal. Marc: “Papieren meegeven, dat is écht niet meer van deze tijd. Dit is sneller én minder foutgevoelig.” De privacy is daarbij van groot belang. Of het nu analoog of digitaal is: gegevens worden alleen mét toestemming overgedragen.

Nauwkeurig 

Het nieuwe systeem is niet alleen nauwkeurig, maar biedt de patiënt nog meer voordelen. Zo kan hij of zij vaak eerder terecht bij een verpleeghuis of thuiszorg en kan informatie eventueel aangevuld worden. Maar het grote voordeel voor de zorg is wel dat het minder telefoontjes oplevert. “Daardoor wordt het werkproces minder verstoord”, benadrukt Corine: “En is er dus meer tijd voor de zorg.”