Veilig incident melden

Bravis verwacht van medewerkers dat zij incidenten melden, zodat deze onderzocht kunnen worden. De centrale VIM-commissie (CVC) bekijkt alle hoogscorende meldingen en beoordeelt of er actie nodig is. Het aantal beoordeelde meldingen was in 2019 bedraagt ruim 890 meldingen (in 2018 850 meldingen). Daarvan heeft de CVC er drie voorgelegd aan de decanen Kwaliteit en Patiëntveiligheid om te beoordelen of hier mogelijk sprake was van een calamiteit. Geen enkele van deze meldingen is als calamiteit gemeld bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).


Het totaal aantal meldingen in het systeem SMILE is in 2019 iets lager dan in 2018. Opvallende zaken bij deze cijfers zijn:

  • Het aantal agressiemeldingen is sterk toegenomen. Van 95 in 2018 naar 151 in 2019; een stijging van 58%. 
  • De VIM-meldingen met afdeling voorval Medische Microbiologie zijn in 2019 bijna naar 0 teruggegaan omdat deze zorgeenheid niet meer in SMILE de incidenten meldt, maar in iProva. 
  • De zorgeenheid cardiologie voert in 2019 de lijst aan van afdelingen met de meeste hoogrisicomeldingen (de rode meldingen).
  • In het aantal door de leden van de CVC beoordeelde meldingen met risicoscore 3 (oranje) en 4 (rood) is een kleine afname te zien ten opzichte van het jaar 2018.
  • In het vorige jaarverslag is het onderwerp ‘Besproken met de patiënt’ nieuw opgenomen. In dat jaar werd vastgesteld dat juist die meldingen waarvan je verwacht (en overigens conform de WKKGZ vereist is) dat ze met de patiënt/naasten besproken zijn, het laagst scoren. De hoogrisicomeldingen werden in 42% van de gevallen besproken met de patiënt. In 2019 was dit eveneens 42%. Hierin zijn geen grote stappen gemaakt in 2019.