Patiëntenklachtencommissie

De Patiënten Klachten Commissie neemt schriftelijke klachten in behandeling van patiënten of diens vertegenwoordigers over gedragingen van personen werkzaam in of voor het ziekenhuis, met betrekking tot (verpleegkundige, (para-) medische) behandeling en/of bejegening. Veel klagers willen met het indienen van een klacht een signaal afgeven om herhaling bij andere patiënten te voorkomen of suggesties doen welke de zorg- en dienstverlening verbeteren. 

Aantal klachten

Er zijn in 2019 in totaal 19 klachten van 19 klagers ontvangen. Een aantal van de ingediende klachten bestond uit meerdere klachtaspecten, die in de oordelen separaat zijn beoordeeld.  Van de ingediende klachten zijn twee klachten door de klagers ingetrokken en is één klacht niet-ontvankelijk verklaard. Op 31 december 2019 waren voor 12 klachten de oordelen bekend; het oordeel van 4 klachten is in januari en februari 2020 aan de betrokkenen verzonden. De commissie heeft de behandelde klachten als volgt beoordeeld: 

  • Eenmaal niet-ontvankelijk
  • Eenmaal gegrond
  • Tweemaal gedeeltelijk gegrond/gedeeltelijk ongegrond
  • Eenmaal gedeeltelijk gegrond/gedeeltelijk onthouding van oordeel
  • Eenmaal gedeeltelijk gegrond/gedeeltelijk ongegrond/gedeeltelijk onthouding van oordeel en gedeeltelijk ingetrokken
  • Driemaal gedeeltelijk gegrond/gedeeltelijk ongegrond/gedeeltelijk onthouding van oordeel
  • Driemaal gedeeltelijk ongegrond/gedeeltelijk onthouding van oordeel
  • Eenmaal gedeeltelijk ongegrond/gedeeltelijk niet-ontvankelijk

In 2020 zijn nog 3 klachten uit 2019 af te handelen. Voor 2 klachten is de patiëntenklachtencommissie nog in afwachting van nadere informatie, alvorens tot oordeelsvorming over te gaan Eén oordeel wordt momenteel opgesteld.

Leren van klachten

Bij acht klachten zijn aanbevelingen gedaan:

  • Het advies aan de vakgroep oogheelkunde om waardes die zijn gemeten, alsnog te noteren, ook al is dit niet verplicht op grond van de richtlijn NOG. Aanbevolen is om het interne protocol overeenkomstig aan te passen. 
  • Een protocol ontwikkelen door de afdeling CCU en de vakgroep cardiologie, voor het ontslag van patiënten vanaf de afdeling CCU. 
  • Het protocol voor het handelen bij extravasatie aanpassen.
  • Ieder advies - ook standaardadviezen - noteren in het verpleegkundig dossier. 
  • Bezien of er, vanuit de afdeling of behandelend arts. een verplichting mogelijk is om na te gaan of de medicatie tijdig wordt geleverd.  
  • Bijzondere afspraken die gemaakt zijn tussen behandelend arts(en) en de patiënt of zijn/haar familieleden aantekenen in het vakje ‘Aandachtspunten’ op het voorblad van HIX.
  • Maatregelen treffen om de poli Geneeskunde beter bereikbaar te maken. 

Verslagjaar 2019

Samenstelling patiëntenklachtencommissie

Naam en voorletters Functie in patiëntenklachtencommissie
Dhr. Mr. C. Mattheussens Voorzitter
Dhr. W. Edens Extern lid op voordracht Cliëntenraad
Mw. T. Klaassen Extern lid op voordracht Cliëntenraad
Mw. M. Adriaanse Intern lid
Dhr. D. Borg Intern lid
Mw. M. van der Horst Intern lid
Dhr. A. Jahn Intern lid
Dhr. E. Sadée Intern lid
Dhr. M. van Straalen Intern lid
Mw. J. Verdonk-Heijkoop Intern lid
Mw. J. Thijs-Spitters Ambtelijk secretaris