Inkoop

De InkoopAlliantie Ziekenhuizen (IAZ) is de grootste Nederlandse inkoopvereniging in de gezondheidszorg. Door (inkoop)volumebundeling, professionalisering en kennisuitwisseling worden zowel binnen Nederland als daarbuiten resultaten geboekt. De inzet van eigen gespecialiseerde inkopers, een goede samenwerking met de professionals in de ziekenhuizen en gerichte inkoopstrategieën staan garant voor het resultaat. 

Bravis is een loyaal lid van deze alliantie en wil maximaal gebruikmaken van de voordelen die deze bundeling met zich meebrengt. Ook in 2019 zijn er diverse voordelen behaald, waardoor prijsniveaus op het vlak van zowel exploitatie als eenmalige aankopen substantieel zijn verlaagd. Voorts is het erg belangrijk dat kennis over de markt, de marktverhoudingen en haar ‘spelers’ onderling gedeeld wordt.

Door samen sterker te staan richting de toeleveranciers kunnen we betere afspraken maken en gunstiger voorwaarden creëren die ook in het belang van de continuïteit van Bravis zijn. Soms moeten we, in het belang van het collectief. kleine concessies doen. Maar uiteindelijk zijn we samen groter, sterker, beter en goedkoper!

Inkooptaakstellingen

De inkoopdoelstellingen van 2019 zijn behaald. De doelstellingen waren niet alleen financieel, maar ook op het vlak van organisatie, kennisvergaring en interne klantvriendelijkheid. Op het gebied van (terugkerende) exploitatiekosten zijn er voordelen behaald, evenals in de eenmalige investeringsaanvragen. Deze resultaten zijn deels behaald in samenwerking met de inkoopalliantie IAZ maar zeker ook zelfstandig door de afdeling inkoop. Los van de financiële doelstellingen is er nauw samengewerkt met de interne klanten aan een verdere rationalisatie en harmonisatie van het assortiment en het creëren van de beste waarde voor de patiënt tegen de beschikbare middelen. Niet alleen moeten de assortimenten van zowel de locaties Roosendaal als Bergen op Zoom zoveel mogelijk op elkaar worden afgestemd, maar ook binnen de locaties is het wenselijk om het beschikbare assortiment zo veel mogelijk te beperken. Deze samenwerking met de interne klant is essentieel en we willen hier nog meer tijd aan gaan besteden. Intern accountmanagement zal hoger op de agenda komen en proactief handelen wordt verder gestimuleerd, om nog beter de belangen en behoeften te kunnen invullen.

Coördinatoren Medische hulpmiddelen

De rol van Coördinatoren Medische Hulpmiddelen – zowel binnen de afdeling inkoop als in de rest van de organisatie - wordt steeds belangrijker. Ze adviseren niet alleen bij de aanschaf van medische hulpmiddelen, maar bewaken ook het assortiment Medische Hulpmiddelen binnen het ziekenhuis én ze coördineren de klachten- en recallprocedure. 

Voor de afdeling inkoop zijn ze een zeer belangrijke schakel met de gebruikers binnen het ziekenhuis. Door hun medische achtergrond kunnen ze producten goed beoordelen op hun gebruikswaarde en besluiten nemen waarbij de belangen van zowel de inkoop als van de gebruikers worden meegenomen. Ook in de verdere rationalisatie van het assortiment en de bundeling van leveranciers hebben ze een belangrijke stem om het meest optimale resultaat voor het ziekenhuis te bereiken. Daarnaast spelen ze een belangrijke rol binnen de MAC (Materiaal advies Commissie) als er potentieel nieuwe artikelen worden beoordeeld en de gebruikers worden geschoold in het juist gebruik van deze nieuwe producten. Het team is echt een spin in het web!