Algemeen beleid

Bravis ziekenhuis wil patiënten een veilige omgeving bieden, gericht op veilige zorgverlening en kwaliteitsverbetering. Om dit voor elkaar te krijgen, is het belangrijk dat medewerkers zich bewust zijn van de risico’s van hun handelen (en elkaar hierop aanspreken). Daarnaast is inzicht nodig in de uitkomsten van behandelingen. Op afdelingen waar de methode Continu Verbeteren is ingevoerd, wordt dit onderdeel van het dagelijks werk. Het vermogen om te reageren op veranderingen wordt bovendien vergroot. Medewerkers nemen steeds vaker zelf de regie.

  • NIAZ-keurmerk

    Bravis ziekenhuis gebruikt het kwaliteitssysteem Qmentum van het NIAZ (Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg). In december 2018 keken auditoren van het NIAZ naar kwaliteit en patiëntveiligheid binnen het ziekenhuis. In totaal zijn er 2.112 kwaliteitscriteria, zoals medicatieveiligheid, veilige meldcultuur, voorkomen van infecties, patiëntidentificatie, goede informatieverstrekking en goede dossiervoering getoetst. Begin 2019 heeft Bravis ziekenhuis voor de komende vier jaar het NIAZ-certificaat gekregen. Daarmee laten we zien dat de kwaliteit en veiligheid op orde is. 

  • Veilig incident melden

    Er werd geconstateerd dat er meer incidenten rondom grensoverschrijdend gedrag plaatsvonden, maar dat deze incidenten vaak niet werden gemeld. Het belang van het veilig melden van incidenten via het geautomatiseerde meldingssysteem is extra onder de aandacht gebracht door het geven van presentaties op afdelingen. Smile is immers een belangrijk instrument voor verbetering van de (patiënt)veiligheid. Het geven van deze presentaties heeft ertoe geleid dat er meer gemeld wordt.

  • Prospectieve Risico Inventarisaties (PRI’s)

    In 2019 zijn acht PRI’s uitgevoerd op het gebied van zorgprocessen. Dat zijn er minder dan het jaar daarvoor. Er was in 2019 wel meer ruimte voor de aanschaf van apparatuur en dat heeft geleid tot 153 PRI quickscans; een stijging van 50% ten opzichte van 2018. Naar aanleiding van de PRI’s zijn diverse verbetermaatregelen uitgezet op de niet-geaccepteerde risico’s.

  • Bravis Continu Verbeteren

    Binnen het Bravis ziekenhuis zijn we continu bezig zijn met kwaliteitsverbetering, door ons bij alles wat we doen voortdurend af te vragen wat de toegevoegde waarde is voor de patiënt of voor de interne klant. 

  • BHV en crisismanagement

    Met crisismanagement probeert het Bravis ziekenhuis zich voor te bereiden op crisissituaties die de reguliere zorgverlening onder druk zetten of zelfs onmogelijk maken. Elke crisis of crisisoefening wordt geëvalueerd met de deelnemers en de verbeterpunten worden verwerkt in de verschillende crisisplannen. In oktober 2019 nam Bravis deel aan de provinciale intersectorale ketenoefening Outbreak, waarin werd geoefend hoe de zorg kon omgaan met een langdurige griepepidemie.

  • Commissie Informatiebeveiliging en Privacy

    De Commissie Informatiebeveiliging en Privacy is opgericht om op strategisch en tactisch niveau de informatieveiligheid binnen het ziekenhuis vorm te geven en te borgen.

  • Strategisch risicomanagement

    Met strategisch risicomanagement wil het Bravis ziekenhuis de belangrijkste risico’s en beheersmaatregelen op strategisch niveau in beeld brengen.

KL_Orthopedie.jpg
KL_kwaliteit-en-veiligheid.jpg
KL_kwaliteitenveiligheid.jpg